Indirekt barnmisshandel

Jag har skrivit om det förut och  flera andra också har gjort det.

Även om lagstiftningen slår fel i vissa fall, så har jag hittills kunnat förstå grundtanken i lagstifningen, syftet med den.

Det finns en sak jag inte kan förstå. Det är att barn kan bli skuldsatta så att de hamnar för indrivning hos kronofogden. Ofta för parkeringsböter, obetalda bilskatter osv. Alltså för att de äger något som de inte kan använda och inte kan ha kontroll över. Barn kan inte handla på avbetalning, inte ta lån, inte skuldsätta sig själva på egen hand. Ända kan de bli betalningspliktiga.

Sydsvenskan, papperstidningen, skriver återigen om det idag, 041129. Idag handlar det om en pappa som fick hem ett inkassokrav på obetalda skolfoton för cirka 500 kronor gällande hans 10-åriga dotter.  Där har mamman skrivit på som målsman, men det är barnet som gör köpet. Föräldern har godkänt köpet, men barnet är barnet som gör köpet. Anders Svensson inkassochef säger: Barn får göra i stort sett vilka affärer som helt bara det finns en målsman som godkänner köpet.

I skilsmässofamiljer ska det tydligen inte vara helt ovanligt att ekonomiska tvister mellan föräldrar drabbar barnen. Oftast ser någon av föräldrarna till att betala för att barnet inte ska ha skulden hängande över sig.

Kronofogden i Malmö har skickat ut ett brev till föräldrar med indrivningsbara skulder där de uppmanar dem att betal så det inte skapar problem när barnen blir myndiga.  Idag finns det 650 barn i Skåne i kronofogdens register. Tillsammans är de skyldiga cirka fem miljoner. Hälften gäller skulder till staten, resten är till privata företag.

Ett som jag tycker bra hot finns med i fogdens brev. Det är att överförmyndaren kan underrättas om skulden inte betalas. I förlängningen innebär det att föräldrarnas förmyndarskap ifrågasätts och att de kan bli av med det säger Lennart Hedqvist, informatör hos Kronofogden.

Jag förstår inte att man inte kan sätta stopp för det här. Det är inte rätt att någon ska betala sina föräldrars p-böter när de får sina första jobb. Ingen vuxen kan vältra över betalningsansvar på det sättet på någon annan, bara till barn.

Kommentarer:
Postat av: Eva-Lena B

Ibland undrar jag om somliga skaffar barn bara för att ha dem som verktyg för sina fysiska (och för barnen mycket krävande) behov, av varierande slag. :=( De borde inte få vara föräldrar!

2004-11-30 @ 10:07:49
URL: http://www.minuskel.com/
Postat av: Monica

Och varför får barn (omyndiga) äga bilar? Vad är nyttan med det förutom för föräldrar att utnyttja?

2004-11-30 @ 13:17:07
URL: http://rolfner.se/blog
Postat av: Iréne

Ja, varför är det inte 18-års gräns på bilköp och andra dyrare varor? Konstigt att inte lagen ändrats då den här diskussionen återkommer år efter år.

2004-11-30 @ 18:17:54
URL: http://www.bloggi.se/irene
Postat av: Iréne

Ja, varför är det inte 18-års gräns på bilköp och andra dyrare varor? Konstigt att inte lagen ändrats då den här diskussionen återkommer år efter år.

2004-11-30 @ 18:27:00
URL: http://www.bloggi.se/irene
Postat av: Åsa på den här sidan

Eva-Lena: Ja, jag fattar det inte heller. En ung människa får sitt första jobb och fogden går in och tar av lönen för något som de inte själva vet om att de gjort. Skrämmande. Vissa föräldrar förstår jag inte alls.

Monica: Har inte en aning varför bilar skrivs på barn, utom för föräldrarnas vinning. Skulle väl vara undantagsvis att de får en bil som gåva från någon. Men rimligtvis borde någon som inte har körkort inte heller kunna få p-böter och inte heller dra på sig förpliktelser som att betala bilskatt när de inte ens har åldern inne för att kunna tjäna några pengar.

Irene: Ja, det är en konstig lag just när det gäller det här. Det går inte att som omyndig handla på avbetalning osv, men dyra kostnader går det att dra på sig. Om föräldrarna/föräldern vill det.

2004-12-01 @ 00:08:27
URL: http://zyrenna.webblogg.se
Postat av: Mia

Det är rent ut sagt förjävligt hur vuxna utnyttjar barn på olika sätt...
Vad är det vi lär barnen, jo att det är ok att mygla och trixa med lagen...

2004-12-06 @ 01:14:02
URL: http://www.miaolsson.com
Postat av: Annica Tiger

Jag har ett svagt minne av att det talades om att lagen skulle ändras så att föräldrar inte skulle kunna bete sig så här. Men det kanske bara var på tal, och inte blev så mycket mera?

Annica

2004-12-06 @ 09:28:46
URL: http://www.tiger.se/blog/
Postat av: Åsa på den här sidan

Mia: Håller med dig. Ofta vet ju inte ens barnen om det, men att få införsel på sin första lön för något som ens föräldrar gjort hade gjort att jag tappat förtroendet för mina föräldrar.

Annica: De har pratat om det här i flera år, men än har inget hänt. Jag tycker inte att föräldrar som skuldsätter sina barn, inte sköter deras ekonomi borde fråntas det ekonomiska ansvaret för sina barn.

2004-12-14 @ 05:47:40

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits