Twinglandet igen....

Same same but different skriver om twinglandet i Twinglyhoreriet ett självklart val.  Jag förstår inte alls det självklara i att välja att twingla.

För mig är en länk till en tidning, något helt annat än att länka till en tidning och twingla den. Att länka till något för att det är välskrivet, roligt är en sak. Men varför behöver man twingla det? För att bloggaren är lat och har automattvinglande på allt? Eller för att han/hon saknar självkritik och tycker allt han/hon skriver är intressant? Eller för att han/hon helt enkelt föraktar läsaren av tidningen, utan bara ser den som en möjlig besökare till sin blogg?

Jag ser mig mer som tidningsläsare än bloggare, det är sällan jag klickar på någon länk till en bloggare under en tidningsartikel. Helt enkelt för att jag de flesta gånger jag gjort det blir besviken, den tillför mig inget. Men jag har ju tillfört bloggaren en besökare till och det var ju avsikten, eller?

Jag skrev ungefär samma sak för inte så länge sedan, då hade jag faktiskt gått in för att kolla bloggar som fanns under artiklar jag läste, kommer att dröja länge innan jag gör det igen.


Tillägg: Jag har sett det som självklart att jag valt vilka länkar jag vill ha twinglade. Jag har valt att twingla dem manuellt. Om andra bloggare är tvingade att få twingly länkar tillbaka för att de en gång twinglat så förstår jag inte att de inte protesterar mot hur twingly fungerar. Jag skulle i varje fall inte vilja ha en länk tillbaka från tidningen när jag inte formulerat något som jag tycker är läsvärt. Jag har aldrig sett några protester mot att twinglylänkar är tvingande. Kanske beror det på att vissa bloggar helt enkelt tycker det är bra? Att själva slippa ta ansvar för att bedöma sina egna skriverier som värda att få en länk tillbaka eller inte?  Jag ser det som ytterligare ett skäl till att inte slösa tid på blogglänkar under tidningsartiklar.



Uppdatering 080928 kl 18.00: Här är en bloggpost som jag valde att twingla: Handlar om råttor. Där skrev jag lite om ämnet och tyckte det var ok att twingla, alltså ligger min länk under artikeln.


Den här bloggposten var  det bara en länk till en artikel, alltså twinglade jag inte och min bloggpost finns inte med under artikeln.

 


Kommentarer:
Postat av: Rosemari

Jag tror det beror väldigt mycket på vad man vill med sitt bloggande. Den som vill föra opinion, driva politik, vill självklart ha fler besökare. Det är liksom så typiskt svenskt och jantelagen att se ner på den som vill ha besökare.
Jag tycker att min blogg är underhållande, tankeväckande, har nyheter av och till, har intervjuer. Jag vill gärna att fler hittar den. Jag tycker den är minst lika bra som en del som har dubbelt så många besökare.
(PS jag har moderering på mina kommentarer, så därför kom din kommentar inte ut direkt förut, jag satt inte vid datorn just då. Nu stänger jag datorn en stund - så om du svarar igen: ha tålamod, kommentaren kommer in, fast först när jag vaknat i morgon.)

2008-09-25 @ 23:32:45
URL: http://kulturbloggen.com
Postat av: Åsa på en här sidan

Rosmari: Jag tycker också att din blogg har många bra poänger. Men...jag tyckte faktiskt du var mycket, mycket bättre förr. Sedan en längre tid tillbaka upplever jag, rätt eller fel, att ditt jagande efter besökare tagit över naturligheten. Jag har helt enkelt förlorat respekten/trovärdigheten för ditt bloggande. Jag länkade länge till dig på din gamla blogg. Du tillhörde en av de jag läste mest. Jag läser fortfarande din blogg någorlunda regelbundet, men med ett annat perspektiv, en fascination och en förundran för vilka som är dina drivkrafter idag.

För mig drar allt pingande till Intressant, alla dina länkningar till olika ställen bort mitt intresse. Jag upplever det som konstlat. Jag uppfattar inte heller att Intressants syfte är att man ska skriva personliga tv-reflektioner och pinga dit. Jag hade aldrig gjort det, tror inte heller någon av de andra bloggarna jag följer skulle gjort det.

Men jag respekterar att du ser det på ett annat sätt.

2008-09-25 @ 23:41:07
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: ctail

Hur gör du för att bara twingla vissa av länkarna? Det man pingar är ju hela bloggen, och då äter Twingly alla länkar man lagt in sedan man pingade senast. Eller har jag missat något?

Själv tycker jag att allt jag skriver (på bloggen) är intressant helt enkelt för att jag bara skriver sådant jag tycker är intressant. Och jag lägger det på bloggen för att jag vill att andra ska läsa det. Följaktligen pingar jag bloggen på de servrar jag tror kan ge intresserade läsare. Men jag får ändå den överväldigande majoriteten av besökarna från Google.

2008-09-26 @ 08:55:02
URL: http://ctail.avadeaux.net/
Postat av: Rosemari

Hmm? Du skrev i min blogg att du har många, många fler kommentarer än jag. Nu tycker inte jag det är någon tävling i den kategorin. Men så där grymt många kommentarer är det ju inte här. kanske det rentav skulle vara lite roligt för dig att pinga och få lite nya besökare? Varför dölja sin blogg?

2008-09-26 @ 10:06:21
URL: http://kulturbloggen.com
Postat av: Åsa på den här sidan

Ctail: Jag twinglar manuellt. Verkar inte som om alla kan det. Jag tycker att det är att lura läsare att klicka sig in på en blogg som bara har en länk tillbaka.

Jag skriver en del som inte är så genomarbetat, där tycker jag att det räcker med att de som normalt besöker mig och vet vad de får hittar mig. Sedan vill jag liksom du ha läsare, för mig är det stor skillnad mot besökare.

Rosmari: Jag skrev inte att jag hade fler kommentarer än du har eller att jag har många kommnentarer, i så fall har jag uttryckt mig fel. Det jag menade var att med all den "marknadsföring" du håller på med så borde det ge mer utdelning i kommentarer, speciellt som du uttryckt det som att en del av dina bloggposter var som fikarum. Skulle gissa att relationen mellan kommentarer och antalet besökare är högre hos mig, men jag är varken kommentar eller besökarjagare. Jag vill ha de som läser det jag skriver för att de är intresserade.

Jag döljer inte min blogg och exponerar den på ett par pingställen, använder länk hit ibland osv. Däremot ser jag ingen anledning till överexponering av den. Alltså att twingla allt och spamma intressant, tycker det är ett dåligt sätt att få nya besökare på och absolut inget jag skulle rekommendera någon.

Vet att du inte delar min uppfattning och det är ok.

2008-09-26 @ 13:01:54
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: ctail

Men hur gör du för att twingla manuellt? Jag pingar Twingly med ett program som jag själv har skrivit. Mer manuellt än så kan det knappast bli. Men det finns ingenting i ping-protokollet för att peka ut vilka länkar man vill att servern ska bry sig om. Allt man berättar är att man har skrivit något på sin blogg, och så går servern ut och hämtar in hela flödet. Jag misstänker att du lurar dig själv om du tror att du kan välja vilka länkar som ska "twinglas".

2008-09-28 @ 16:21:05
URL: http://ctail.avadeaux.net/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Enligt deepedition beror det på det värdelösa bloggverktyget som jag har som gör att jag kan pinga manuellt.

Men om det nu är så att alla andra är TVINGADE att få alla sina blogginlägg twinglade för att de en gång valt att twingla något, så tycker jag det är konstigt att det inte varit protestauktioner. Eller det kanske är så skrämmande att så många bloggare vill dra besökare till sina bloggar att de helt struntar i att de inte tillför besökaren något? Jag ser det som dålig självrespekt och dålig respekt för besökaren.

Jag uppdaterar mitt inlägg med exempel.

2008-09-28 @ 17:47:29
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Enligt deepedition beror det på det värdelösa bloggverktyget som jag har som gör att jag kan pinga manuellt.

Men om det nu är så att alla andra är TVINGADE att få alla sina blogginlägg twinglade för att de en gång valt att twingla något, så tycker jag det är konstigt att det inte varit protestauktioner. Eller det kanske är så skrämmande att så många bloggare vill dra besökare till sina bloggar att de helt struntar i att de inte tillför besökaren något? Jag ser det som dålig självrespekt och dålig respekt för besökaren.

Jag uppdaterar mitt inlägg med exempel.

2008-09-28 @ 17:47:42
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Det går att pinga manuellt, men skriver helt enkelt in url:en till just det inlägget man vill ha pingat. http://www.twingly.com/ping

2008-09-28 @ 18:04:30
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: ctail

Ok, lurigt – det är ju meningen att man ska skriva in blogg-urlen, inte enskilda inlägg. Jag är fortfarande inte helt säker på att du har rätt i att det funkar. I ditt exempel är ju det icke-twinglade inlägg nyare än det twinglade. Det intressanta är om man kan åstadkomma det omvända, dvs. pinga ett nyare inlägg utan att gamla följer med. Om det funkar är det en föjd av (1) att du skriver in inläggsadress i stället för bloggadress som man ska, (2) ditt undermåliga bloggverktyg har ingen koppling från enskilda inläggsadresser till ditt rss-flöde och (3) Twingly klarar av att parsa html direkt istället för att hämta rss-flödet som det är meningen att servrar ska göra.

2008-09-28 @ 20:54:46
URL: http://ctail.avadeaux.net/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Jag var otydlig, jag lägger alltså in permalänken när jag twinglar. Jag pingar oerhört sällan twingly och då gör jag det manuellt. Det jag kom på att jag twinglat var just det med råttorna.

2008-09-28 @ 21:12:30
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: ctail

Du var tillräckligt tydlig för mig, men jag är fortfarande inte säker på att det funkar som du tror. Har du någon tidningslänk före råttinlägget som du inte twinglat

2008-09-28 @ 21:29:02
URL: http://ctail.avadeaux.net/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Råttinlägget är nästan ett år gammalt.:) Mitt minne är inte så långt. Jag twinglade restauranginlägget som jag skrev nu, men det dröjer väl ett tag tills det dyker upp, om det nu gör det. Nu kom jag inte ihåg riktigt hur jag brukar göra.

2008-09-28 @ 21:35:03
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: Åsa på den här sidan

ctail: Du har rätt, nu när jag pingade Sveainlägget så blev mina gamla sydsvenskanlänkar också pingade. TWINGLY ÄR EN SKRÄPTJÄNST.

2008-09-28 @ 21:37:51
URL: http://zyrenna.webblogg.se/
Postat av: ctail

Det är inte Twinglys fel, det är bloggping som funkar så.

2008-09-29 @ 09:14:45
URL: http://ctail.avadeaux.net/

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits